Vrachtwagens/Bestuurders en de wet

Bestuurders en hun vrachtwagen moeten aan tal wettelijke eisen voldoen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat de bestuurder een geldig rijbewijs heeft.
Het gaat dan wel om een rijbewijs die je moet hebben als je een voertuig met een maximum massa van meer dan 3500 kilo heeft, dit rijbewijs wordt ook wel rijbewijs C genoemd.
Als je een vrachtwagen wilt besturen met oplegger of aanhanger dan ben je verplicht om je rijbewijs E te halen.

Elke vrachtwagencheaffeur heeft tegenwoordig de code vakbekwaamheid (code 95) op zijn rijbewijs nodig, deze regel geldt voor mensen die na 1 juli 1956 zijn geboren.

Vroeger was er het CCV-B chauffeursdiploma, de code vakbekwaam is eigenlijk de vervanger ervan.

De code vakbekwaam is alleen geldig wanneer je een 35 urige gecertificeerde nascholingscurssus volgt in de 5 jaar dat hij geldig is.

Er zijn natuurlijk nog andere regels, zie de volgende punten hieronder.

Rust- en rijtijden

Veel chauffeurs kunnen zich nooit vinden in deze belangrijke wettelijke regeling.
Het gaat over de Arbeidstijdenbesluit Vervoer wet.
Hierin staan de rust- en werktijden van vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs en taxichauffeurs.

Er staat in dat je niet meer dan 4,5 uur achtereen volgend mag rijden.
Als je 4,5 uur hebt gereden dan dien je een pauze van minimaal 45 minuten te nemen.
Ook staat erin dat je op een dag niet meer dan 9 uur mag rijden, als je per ongeluk iets meer rijdt is dat ook niet erg daarom mag je twee keer per week 10 uur per dag rijden!
Per week mag je niet meer dan 56 rij-uren maken en voor 2 weken is dat 90 uur.

Gemiddeld mag je in een half jaar niet meer dan 48 uur per week hebben gereden.

Ladingen en speciale voertuigen

LZV’s staat voor Lang en Zwaardere Vrachautocombinaties.
deze vrachtwagens behoren tot speciale voertuigen.
Bijzonderen ladingen en speciale voertuigen dienen worden gekeurd door RDW en moeten onder meer zijn uitgerust met geavanceerde remsystemen, contourmarkering en gesloten zijafscherming.

Ook moet de bestuurder beschikken over het LZV certificaat.
Deze chauffeur moet minimaal 5 jaar zijn rijbewijs E na C hebben gehaald.

LZV’s hebben een algeheel inhaalverbod en mogen niet rijden tijdens de mist.

Ze mogen ook niet op woonerven staan en niet over trein sporen rijden waar treinen harder dan 40 kilometer per uur over heen gaan.

Voor het vervoer van gevaarlijke ladingen gelden ook een tal regels.
Denk bij gevaarlijke ladingen aan explosieve, giftige stoffen, radioactieve en brandbare stoffen. In Europa zijn deze stoffen in het ADR.
Daarnaast kent Nederland ook nog zijn regels. Deze regels zijn vastgelegd in de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen.
Het hangt er wel vanaf welke stof je vervoerd, dat heeft weer te maken met de verpakkingen en andere veiligheidseisen en documentatie.

Het ADR-certificaat dien je te hebben als chauffeur wanneer je gevaarlijke stoffen vervoert.
In sommige tunnels mag er niet worden gereden en zijn er aparte routes voor.
Bij slecht zicht en gladheid is er een geheel rijverbod.